Bozai Ágota - Tranzit glória (12)
2019. március 10. írta: csillabella

Bozai Ágota - Tranzit glória (12)

*4.4*

A blog kapcsán megesik, hogy akár üzenetben, akár kommentben kapok könyvajánlást. Ezeknek nagyon örülök mindig, mert eddig mindegyik jól sült el, és olyan könyvek kerülnek így a kezembe, amik az ajánlások nélkül valószínüleg sosem kerülnek a perifériámba.

2019-03-10.jpg

Ez a könyv is egy ilyen eset, sajnos nem is hallottam róla, mígnem egy napon a blogon ajánlották, így felkerült a bookancs listámra.

Özvegy Lévay Jánosné , született Kuncz Anna egy kis fürdőváros tanárnője, közel a nyugdíjhoz. Egy nap meglepő dolog történik vele: glóriája lesz. Gyakorlatias dolgok miatt is zavarja ez: egyrészt nem tud aludni a fénytől, másrészt aggódik, hogy megőrült-e, vagy más is látja. Kiderül, hogy nagyon kevesek láthatják, csak akik bűntelenek, így nagyjából a gyerekekre és állatokra korlátozódik a lista.

A tanárnő ugyanúgy éli mindennapjait, legalábbis próbálja, de fura dolgok kezdenek történni körülötte (időnként viccesek), amiket nem nagyon lehet megmagyarázni. Egy barátja, az orvos, bár nem látja a glóriát, azért kezdi összerakni az esetet, hogy a tanárnő jelenlétének köze van a csodás esetekhez. És, ahogy ez lenni szokott, elkezd kombinálni, hogy fordíthatná ezt a saját hasznára, meggazdagodására, a tanárnő tudta nélkül. Így a város vezetőjével tervet eszelnek ki, a nyugdíjas nőt napi 12 órát dolgoztatják, aki nem is tudja, hogy belőle élnek meg.

Viszont, mindezek ellenére is özvegy Lávay Jánosné, született Kuncz Anna megmarad annak az embernek, aki mindig is volt, nem száll el a képességétől, lehetőségeitől. Ez pozitív a történetben.

A könyv érdekes, nagyon jó stílusa van Ágotának, ami egyedül kicsit fárasztott, az néha a nem túl érdekfeszítő dolgok/jelentéktelen események hosszadalmas leírása. Persze mindössze 300 oldal az egész, de mivel nincs benne egy párbeszéd sem, ezért az elég tömény 300 oldal.

  https://moly.hu/konyvek/bozai-agota-tranzit-gloria

A bejegyzés trackback címe:

https://kesztenye.blog.hu/api/trackback/id/tr4314679970

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2019.03.10. 10:15:06

Egyébként úgy tudom, a könyveknek (a "folytatások": A szerelmetlen város, Mi az ábra?), hogy is mondjam, köze van a rendszerváltás utáni Siófokon történt dolgokhoz (ennél többet én sem tudok, nyilván a siófokiak és a környékbeliek ezt jobban tudják, a Könyvklubos kiadás borítója egyértelmű utalás erre), mindenesetre a Tranzit glória egyértelműen a gátlástalan nyerészkedésről és a vadkapitalista pénzhajhászásról szól.
Párszor elolvastam már, elsőre nagyot szólt, sokat nevettem, tetszik ez a fanyar humor. Szerintem olyan 18-20 éves kor körül érdemes elolvasni, én abban az időszakban voltam nagyon vevő erre a stílusra (Vonnegut is a gimnázium óta a kedvencem), viszont az is igaz, hogy "elvesztette az aktualitását" a könyv azóta; aki átélte a 90-es éveket, az talán érti, hogy mire gondolok. Csak remélni tudom, hogy valaki írni fog a most fennálló gazdasági és politikai helyzetről - simán lehetne hasonlóan ironikus-fanyar stílusban értekezni róla.
Egyébiránt A szerelmetlen város és a Mi az ábra? csak a helyszínt és néhány szereplőt tekintve folytatás, amúgy teljesen önálló kötetek (nekem az a véleményem, hogy talán nem is olyan jók, mint a Tranzit glória - bár hasonlóan szellemesek).
Örülök, hogy tetszett :-)

csillabella 2019.03.11. 22:05:20

@Tralfamador75: Köszönöm az ajánlást! :)
Én pont azt gondoltam olvasás közben, hogy ez a történet akár (sajnos) napjainkban is íródhatott volna, az emberek kihasználása bármi áron nem ment ki a divatból :/
Az írónő stílusa nagyon bejött (így is, hogy túl vagyok a 20as éveimen :) ) Szeretem a finom iróniát.

2019.03.15. 13:07:07

Igen, általában van aktualitása ma is, de úgy tudom, Siófok tekintetében akkor volt igazán aktuális.
A mai helyzethez inkább egy mai Örkény dukálna.
Az ajánlott kort csak azért írtam, mert szerintem nagyjából akkoriban vagyunk vevők a leginkább az újdonságokra, és erre a fajta nem direkt kritikára (a direktre is, de a Tranzit glória nem egy szocreál riport).
süti beállítások módosítása